Een Elektronisch Cliënten Dossier (ECD) is een systeem waarin een zorgorganisatie haar gegevens kan bijhouden over haar cliënten. Hiermee kan zij het proces van zorgverlening ondersteunen en administratie voeren. ECD’s worden onder andere gebruikt in de ouderenzorg, gehandicapten zorg en ambulante GGZ.
In de care wordt gesproken over cliënten, in de cure over patiënten. Zodoende spreken we in ziekenhuizen en in de Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ) over een Elektronisch Patiënten Dossier (EPD).
Een ECD ambulante GGZ moet helpen om werkprocessen te vereenvoudigen, administratieve lasten terug te dringen en uiteraard meer patiëntgericht te kunnen werken. Er zijn diverse wettelijke kaders van kracht op de uitvoering van de GGZ, het ECD moet deze uitvoering ondersteunen en voldoen aan de volgende wettelijke eisen die betrekking hebben op zowel de inhoud als werkwijze van het ECD:
Bovenstaande wetten zijn natuurlijk ook van kracht voor online cliëntendossiers. Via het internet benaderbare dossiers leveren bovendien nog andere eisen op, zoals een verplicht informatiebeveiligingsbeleid en tweefactor authenticatie voor bepaalde gegevens. In het cliëntendossier ligt veel gevoelige informatie vast over het welzijn en de gezondheid van de cliënt. Logischerwijs is er veel wetgeving die bepaalt wat er mag en moet worden vastgelegd en wat met die data gedaan mag worden.
In een ECD voor ambulante GGZ moet alle informatie kunnen worden geregistreerd vanaf het eerste contact totdat de cliënt uit de zorg gaat. Iedere cliënt heeft dus zijn eigen dossier in het ECD systeem.
De belangrijkste basisfuncties en kenmerken van het CIS EPD:
Het Cliënten Informatie Systeem (CIS) is een ECD voor ambulante GGZ is gericht op ZvW, Jeugd en WMO. Onze klanten omvatten GGZ instellingen en praktijken die zich specialiseren in zowel jeugd- als volwassenenzorg.
Bent u op zoek naar een ECD voor ambulante GGZ dat voldoet aan alle actuele wet-en regelgeving? Neem dan contact op voor een demonstratie.